Aptauja: 64% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumi eiro ieviešanu izmantos, lai celtu preču un pakalpojumu cenas

Lai iedzīvotājus pieradinātu pie gaidāmajām pārmaiņām, jau no 1.oktobra Latvijā cenas jāatspoguļo divās valūtās – latos un eiro. Kā noskaidrots Sabiedriskās domas un tirgus izpētes centra (SDTIC) veiktajā aptaujā, šis jautājums satrauc 64% iedzīvotāju, kuri uzskata, ka uzņēmumi eiro ieviešanu izmantos savās interesēs, lai celtu produktu cenas.

„Man dēls spēlē hokeju un es uz ledus halles kafejnīcu dodos vairākas reizes nedēļā, pārzinot katra produkta cenu. Uzvaras parasti atzīmējam ar pudeli šampanieša, par kuru iepriekš maksāju virs sešiem latiem, šobrīd ir jāmaksā jau virs desmit, par kafiju maksāju gandrīz 30 santīmus vairāk. Vai šajā valstī kaut kas reiz notiks godīgi?” taujā 40 gadus vecs aptaujas dalībnieks no Rīgas.

Savukārt, tikai 2% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumi būs godīgi un cenu pieaugums netiks novērots, bet 32% aptaujas dalībnieki uzskata, ka cenu kāpums noteikti būs, jo, tajā pašā laikā, palielināsies arī degvielas un elektrības cenas, bet 2% nav viedokļa.

„Eiro ieviešana ir aktuālākais jautājums ikvienā sabiedrības daļā jau šobrīd, kad veikalu čekos tiek norādītas divas valūtas – lati un eiro. Jau novērots, ka vairāki uzņēmumi piekopj godīgu komercpraksi, norādot līdzvērtīgas cenas, tomēr ir arī negatīvie piemēri, kad, cenšoties padarīt cenas pievilcīgākas, tās tiek pielīdzinātas eiro, tādējādi jau šobrīd par produktiem, par kuriem iepriekš maksāja mazāk, šobrīd ir jāpiemaksā pāris procentu vairāk,” stāsta SDTIC projektu vadītāja Laura Pētersone.

Latvija eirozonai pievienosies 2014.gada janvārī, kļūstot par 18.eirozonas valsti. Pāreja no latiem uz eiro notiks saskaņā ar oficiālo kursu – viens eiro ir 0,702804 lati jeb 1,42 eiro par vienu latu.

SDTIC aptauja tika veikta no 30.septembra līdz 4.oktobrim ar interneta starpniecību aptaujājot 971 Latvijas iedzīvotāju no dažādiem reģioniem, vecumā no 18 līdz 66 gadiem. Šādas aptaujas SDTIC veic regulāri, reizi mēnesī apzinot iedzīvotāju noskaņojumu un attieksmi sabiedriski aktuālos un nozīmīgos jautājumos.